Nieuws
 
 
 
Verwarring over gsm-noodnummer                                                               Zaterdag 10 februari 2007
DEN HAAG - Hulpverleners klagen over de verwarring die is ontstaan doordat mensen allerlei verschillende termen gebruiken voor het opslaan van een nummer van een contactpersoon in hun gsm voor in geval van nood.

Ze pleiten daarom voor één duidelijke benaming van in mobiele telefoons opgeslagen noodnummers die overal hetzelfde is. Momenteel gaan er verschillende kettingbrieven per e-mail rond waarin de suggestie wordt gedaan een noodnummer te programmeren. Probleem is echter dat in enkele gevallen wordt aangeraden om dat te doen onder ICE (In Case of Emergency). De term ICE wordt als suggestie gebruikt omdat dit in andere landen van Europa ook de aanduiding van een noodnummer is. Een andere suggestie is te kiezen voor 'Alarm' gevolgd door het nummer van de partner of van de ouders. Telfort, Hi en KPN zijn een campagne begonnen om de naam van een contactpersoon onder SOS op te nemen in de adressenlijst.

"Als er nu allemaal verschillende termen de ronde doen, is het nog steeds niet duidelijk waar hulpverleners moeten kijken", stelt een woordvoerder van de Haagse brandweer.

Bij de ambulancedienst in Rotterdam is het inmiddels duidelijk dat er allerlei termen de ronde doen. "Hoe eenduidiger hoe beter. Maar het zal wel moeilijk worden om allemaal op één lijn te komen. Overigens hebben ambulancemedewerkers niet de formele taak om het thuisfront te waarschuwen. Maar het kan handig zijn om snel iemand te kunnen bellen om een bloedgroep of allergie te achterhalen", stelt een woordvoerder van Ambulancezorg Rotterdam Rijnmond. Ook bij de Haagse politie zijn ze inmiddels bekend met de oproepen om een noodnummer in te programmeren. "We zoeken sowieso al gauw in de telefoon naar namen als thuis, papa of mama. Een voorgeprogrammeerd nummer is zeker een goed idee. Maar het zou het nog handiger maken als iedereen hetzelfde zou hebben", aldus een woordvoerster.

Eerder nieuws:
   Aanpassing 112